söndag 16 oktober 2011

Split vision


www.flickr.comphotosoldpatterns5917610436sizeszinphotostream


Det är mycket nu.. men så är det ju alltid den här tiden på hösten. Tack och lov slipper jag alla utvecklingssamtal, men omdömen ska ju ändå skrivas och kunskapsutvecklingen ska diskuteras med eleverna. Åttorna håller just nu på med ett projekt i Streetknitting. Bilden här ovanför har blivit något av en favorit i deras idégalleri. När jag tittar på bilden, tänker jag på alla intressanta bollar jag har i luften i skolan just nu. På ena sidan har jag arbetet med eleverna och på den andra min roll som IT-pedagog. På ett sätt åtskilda, men samtidgt hör de ihop.

Måndagar har fått bli en IT-dag för mig och det känns bra att det blivit tydligt även för andra kollegor. Den dagen har jag tid att fundera över utvecklingsområden och behov som skolan just nu står inför. På måndagar har jag dessutom tid för uppdatering av skolans officiella hemsida. Under den timmen hamnar jag och Anna (som jag gör det med) oftast i ITpedagogiska diskussioner i stort och det känns jättebra att ha henne som bollplank i frågor som rör skolans verksamhet. Hon och jag har gått Kollegahadledning tillsammans på LearnIT24 (konsulter som jobbar på uppdrag av Microsoft) och i ach med detta har vi redan under några års tid tillsammans stött och blött allt som har med datorer och metoder att göra. Hon är dessutom en fena på Smartboard - fullt utbildad i alla tre steg, så jag ska be henne lära mig allt hon kan =).

De senaste veckorna har i många avseenden handlat om att hitta strukturer för IT på min arbetsplats. Det mest handgripliga just nu är administrationsfrågor rörande vår kommande lärplattform Vklass, som ska börja användas vecka 45. Jag har fått i uppgift att ro det projektet i hamn och i och med det förtroendet har jag hamnat i en position där jag förväntas ta ställning till ganska många olika frågor som rör skolans verksamhet. Och det är jätteintressant och precis det jag har önskat att jag ska få syssla med =).

Lärplattformen är en del av en större förnyelse av IT-strategi som Botkyrka kommun just nu är inne i. En annan är att det i våras kom ett fullmäktigebeslut på att alla elever i år 7-9 ska få en egen dator som pedagogiskt verktyg. I och med detta har man (tack och lov) tagit fram strukturer för utbildning av pedagoger, såväl rent programmässigt som pedagogiskt och metodmässigt. Alltså finns en tydlig tanke om att det innebär en förändring av skolans verksamhet. Än så länge vet jag inte mycket om hur utbildningen kommer vara utformad och vad den innehåller, men jag väntar med spänning på vad som komma skall.

I och med detta med den nya lärplattformen och att min skola är en av piloterna i detta projekt, har jag fått möjlighet att ta hjälp av en centralt anställd ITutvecklingspedagog för att höja IT-kompetensen bland mina kollegor. Detta samarbete har än så länge resulterat i en planering av två workshoptillfällen där alla pedagoger ska få möjlighet till ny input oavsett om man är nybörjare eller mera van datoranvändare. Under vårat planeringstillfälle i måndags kom vi ganska snart fram till att PIM ska få ligga som grund för detta arbete. Alltså vi ska ha det som utgångspunkt, för på skolan finns det ett uttalat krav på att varje pedagog ska ha fullgjort steg 3 i PIM. Och i dagsläget är det 10 av 30 som har sjort det. Så nu har vi gjort en plan för att man under två workshops i november ska jobba med sina PIMuppgifter. För den som är klar med steg 3 kommer finnas en annan uppgift att ta sig an utanför PIM. Vid det första tillfället 2.11 blir det då fråga om att på 60 min producera en webbsida i Weebly. Det ska bli jätteintressant att se resultaten =).

3 kommentarer:

  1. Liselott skriver:

    Vad roligt att du har så mycket på gång på din skola. Du verkar som rätt kvinna på rätt plats.
    Ska bli kul att ses på onsdag

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Håller med Liselott om att du verkligen har fullt upp.
    Att bedriva kompetensutveckling med sina kollegor kan vara en utmaning. Bra att ni funderat kring nivågrupperade uppgifter så alla får något att bita i.

    SvaraRadera
  3. Först och främst, vilken härlig bild! Ja du verkar ha många järn i elden, men det verkar roligt och utmanande. Bra att ni har tagit fram strukturer för utbildning av pedagoger i samband med att alla elever ska ha en dator. Det är något jag har saknat på vår skola, där det känns som det är upp till oss själva att lösa detta. Vilket inte är så lätt! Hoppas som sagt på mer struktur i framtiden.

    SvaraRadera