måndag 3 oktober 2011

Snopenhet och animerade lerfigurer

I fredags förra veckan var jag och min kollega Anna rustade för en minimässa på Hemmestaskolan på Värmdö. Vi hade fått en inbjudan om att delta i en dag fylld med lektionsbesök och programvarupresentationer. Och vad händer när vi kommer dit? Jo det visar sig att hela dagen är inställd. En något skamsen rektor bad om ursäkt och förklarade att informationslänken inom Botkyrka kommun tydligen inte har fungerat, därför hade vi inget fått veta. Men han tog sig tid för oss och vi satt i ca en halvtimme och diskuterade 1-1 satsning, ekonomiska förutsättningar, stödstrukturer och metodik.

En vänlig bildlärare tyckte synd om oss som åkt så långt för ingenting, så hon bjöd in oss på ett lektionsbesök där ennes 6:or gjorde animerad film av lerfigurer. De använder tydligen att gratis program som heter Frame by frame. Måste kolla om detta på något sätt är användbart på våra PCn eller om det bara fungerar för Mac som de har. Jag var tillbaka i barndomens Gromit och Wallace. Jättehäftigt att se elevernas fantasi som flödar både vad gäller själva figurerna och handlingen. Absolut någonting som jag tar med mig och ska försöka förverkliga i någon form. Bildläraren förklarade att syftet med filmen är att eleverna sedan ska kunna använda detta som ett verktyg även i andra ämnen. Och den tanken är ju underbar.

Så av en dag som först verkade bli lite meninglös, fick vi med oss flera tankar om hur animerade bilder kan bli en del av vilket ämne som helst och samtidigt värdefulla tankar om IKT i undervisningen.

1 kommentar:

  1. Tänk vad det kan bli bra ibland, fast man inte först tror det. Jag tror också att bara vi har IKT-glasögonen på så kommer vi få se massor av spännande saker. Ses på onsdag!
    /L8

    SvaraRadera