tisdag 21 februari 2012

Avstamp

Igår satt jag och Anna och diskuterade hennes arbete med Spökbloggen. Det blev en intressant diskussion som handlade om allt från eventuella teknikproblem till språkutveckling. Känslan efteråt var att hon har tänkt långt framåt, samtidigt som hon vill låta eleverna var med och forma resultatet. Jag bad henne fundera över denna bild:


Alltså den sammanställning som vi tog fram senast i Uppsala och hon lovade att göra det för att strukturera sina tankar.

En annan viktigt diskussion vi hamnade i var det faktum att hon delar ansvaret för årskurs 1 med en kollega. Och tidigare sa Anna att hon tänkt att bloggen ska bli hennes och inte hennes kollegas. Men nu har hon ändrat sig och vill att även hennes kollega ska kunna använda Spökbloggen som ett kommunikationsverktyg. Detta för att alla elever i ettan kommer i kontakt med bloggen hos Anna och då vore det konstigt om inte även hennes kollega kan använda den i sitt klassrum. Jag sa att det låter ju vettigt, men att de två behöver diskutera noga hur de ska organisera arbetet för att båda ska ha koll. Jag väntar med spänning på resultatet av den diskussionen.

Anna hade i veckan helt spontant tagit fram Vadon för att låta eleverna fota sina mattearbeten, för att hon ville se deras reaktion på att få göra detta helt själva. Och första kommentaren var: "får jag verkligen fota själv?" och lyckan lyste i ögonen när eleverna fattade att de var de själva och inte Anna som skulle bestämma bilder och fota. Och i och med detta sa hon att hon själv fick en boost framåt när hon märkte att hon vågade släppa kontrollen lite. Hon sa även att hon kände sig duktig när hon insåg att hon vågade släppa kontrollen pga att hon känner sig relativt säker på hur hon skulle guida eleverna i tekniken och inte var orolig för att misslyckas inför eleverna om tekniken krånglar.

När vi sedan diskuterade hur vi ska gå framåt med bloggen så, kom vi fram till att inget kommer hända i klassrummet innan tidigast vecka 11. Jag sa att jag gärna kommer och stöttar i klassrummet så fort jag inte är uppbokad på annat. Det hon nu ska göra är att konferera med sin kollega och göra en första layout för Spökbloggen.

Vi hamnade även i diskussion angående det faktum att våran skola säger sig jobba mycket med språkutvecklande arbtessätt. Men detta syns inte så mycket om vi ser på det eleverna presterar. I förra veckan hamnade jag i en kort diskussion/reflektion över detta med rektor och en kollega. Vi funderade en del på hur man kan förändra detta arbete och då sa jag spontant att eleverna måste kommunicera mera. Både med varandra och och med andra. Och med det menade jag att de ska kommunicera genom att skapa text eller annan typ av berättande. Jag kunde inte låta bli att då propagera för det som Anna och jag gör med Spökbloggen som ett exempel på hur detta arbete kan utvecklas. Vi får väl se om detta sprider sig som ringar på vattnet.

1 kommentar: