onsdag 9 november 2011

En förebild på G

Idag har jag äntligen kunnat ägna en hel dag till Min förebild. Är inte alls klar än, men på god väg känns det som =).

De senaste veckornas (jobbfria?) onsdagar och torsdagar har jag tillbringat i skolan med administration av vår nya lärplattform Vklass. Ett roligt uppdrag, men lite frustrerande just nu då synkroniseringen med det administrativa systemet inte har fungerat helt ok. Detta har bla. medfört att alla schemauppgifter inte har kommit in och då kan personalen inte hantera frånvaron fullt ut i ännu. Men vi hoppas det ska lösa sig snart. I måndags förra veckan var det utbildning i Vklass för personalen. Det verkade som att speciellt 7-9 lärarna såg många nya och bra möjligheter till interaktion med eleverna i plattformen, så det ska bli spännande att se vad som händer i molnet framöver.

På onsdagen var det sedan dags för en av två inplanerade IT-workshopar nu under höstterminen. De som håller på med PIM jobbade vidare med de uppgifterna (övervakade av Ingela som är utvecklingspedagog centralt i kommunen) och de som var klara med PIM 3, fick en snabbgenomgång av Weebly av mig och sedan skapade de egna sidor. Eller snarare gjorde de en grovstruktur för sina egna sidor. De hann inte fylla på med så mycket stoff eftersom de bara hade en dryg timme på sig. Det kändes som att de upplevde verktyget ganska enkelt och användbart. Får se vad vi ska hitta på nästa gång till de som är klara med PIM..?

1 kommentar:

  1. Åh, vad roligt att få tid till att sprida det vi lärt oss! Jag känner mig som en sprängfylld påse med idéer som inte får komma till användning. Lycka till med din förebild!

    SvaraRadera