måndag 19 september 2011

IKT i min skolverklighet



När jag tänker på vad det innebär att göra IKT till en naturlig del av undervisningen, tänker jag först och främst på att vi pedagoger måste våga tänka om och tänka nytt. Vi måste våga rubba våra invanda cirklar.

Det är ju faktist så att läroplanen ger oss ett tydligt ansvar att ge eleverna mölighet att i undervisningen komma i kontakt med användningen av olika medier. T.ex. detta med att kunna förmedla ett budskap med hjälp av bilder. Just detta har jag själv tagit fasta väldigt mycket på i min slöjdundervisning. Ett exempel är niorna jag har nu, som ska producera en bildberättelse i PhotoStory som illustrerar modets förändringar under främst 1900-talet. Eleverna ska iofs även tillverka ett litet slöjdalster som har inspiration från en viss tidsera under denna period, men det är inte själva sömnaden som är det viktigaste just här. Jag vill få dem att illustrera tidstypiska detaljer med hjälp av bilder och egna skisser. Formgivningsprocessen är viktig i slöjden, men är tyvärr ofta en del av slöjdprocessen som eleverna ofta inte lägger ner så mycket energi på. Men jag har märkt att genom att de ska göra detta på dator nu och kan använda bilder och ritprogram, så ger det ett helt annat intresse för just det momentet.

Vad gäller detta med bloggar så upplever jag att det är ett bra sätt att få eleverna att kommentera sin skapande process. Jag har försökt med flera olika varianter av dokumnetation, men det som fungerat avgjort bäst är nu när åttorna i slutet av varje lektion går in och kommenterar ett blogginlägg jag gjort i förhållande till det som är aktuellt just den lektionen. Flera skriver mycket mer personligt och har ett helt annat flyt i sina tankar än om de hade gjort samma i en skrivbok. Jag tror att detta beror på att många av dessa elever är så vana att finnas i den miljön och kommentera och tycka till om saker och ting. Detta visar så tydligt på att när vi möter eleverna i den digitala miljö där de är vana att kommunicera, skapar vi helt nya möjligheter för dem att uttrycka sig även i skolan.
Det viktigaste när man försöker ta in IKT i undervisningen är ändå att man har en tydlig plan för mediet ska konkretisera det stoff som ska förmedlas till eleverna. Det ska vara en resurs som vilket annat läromedel eller vilken redovisningsform som helst. Inte någonting som komemr till, utan ska passa in naturligt.

Så nu har jag börjat rubba mina cirklar ordentligt.. har du ?

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Håller helt med dig om att det handlar mer om att fundera kring förhållningssätt och pedagogik, inte teknik.
    Hur tar vi hjälp av dessa verktyg för att skapa undervisning som är engagerande och relevant.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med föregående talare, nu när jag äntligen kan kommentera! Jag har inte kommit till att ändra förhållningssätt, utan är forfarande kvar i tekniken och att det ska fungera. Lycka vore att komma dit du nått, att tänka på mitt förhållningssätt till undervisning inkulderande ikt.
    Hör igen!
    /Lotta

    SvaraRadera
  3. testing/ Liselott

    SvaraRadera