måndag 21 maj 2012

Unga och nätet

Under förra veckans slöjdlektioner bad jag de nior jag undervisar att svara på några korta frågor om internetanvändning. Här kommer resultatet.

De flesta använder internet på mobilen eftersom den är tillgänglig hela tiden. Om man inte redan sitter vid datorn förstås. Man håller sig uppdaterad via Facebook och Instagram (en typ av fotoblogg) om vad som är på gång bland kompisarna och tar kontakt genom dessa medier eller via Facetime (en typ av videosamtal på Iphone). Det är tydligt att man så långt det är möjligt försöker använda internet för kommunikation i stället för att använda telefonen till sms och vanliga telefonsamtal.

När det kommer till informationssökning, visade det sig att Google verkar vara den allrådande källan nummer ett. Varför? Jo för att man förstått att där kommer man enkelt vidare till andra webbplatser. Även wikipedia verkar vara välanvänt. Här gäller det för oss vuxna att verkligen mangla runt med källkritik!

När jag bad om tankar om hur internet kunde användas i skolan, blev det ett ganska ensidigt svar som tyvärr speglar verkligeheten just nu: för att söka information, speciellt för att få fram fakta som man annars inte skulle ha tillgång till. Detta blev på något sätt ett kvitto på att att vi på min skola verkligen måste få igång ett tänk som sträcker sig längre än skrivmaskiner och digitala informationskällor. Nu vet jag ju ändå att en del lärare använder epost för kommunikation med elever och arbetslagen på högstadiet har varsin hemsida där de lägger ut information och uppgifter så att föräldrar och elever ska kunna gå dit och hitta det de behöver. Men det är ju ändå inte uppe på steg tre och fyra på Puenteduras trappa. Och det är ju dit vi ska!

1 kommentar:

  1. Tjena!
    Intressant det där med vad ungdomarna har nätet till. Vi behövs för att få dom att tänka i nya banor. Jag frågade mina 8:or. Tjejerna höll på med bloggar och grabbarna var på blocket och kollade på 4-hjulingar och Epa-traktorer. Hörde att tjejerna har 30 p. mer än pojkarna när de går ur 9:an. Kan ha ett samband?

    SvaraRadera