lördag 7 januari 2012

Koordination

Under ledigheten som varit har jag försökt smälta höstterminens bravader, samtidigt som jag hela tiden har föröskt fokusera framåt för att ha en tydlig struktur för min tillvaro efter jul. Vklassadministration har snurrat runt med webbtidningstankar (från presentationerna i december), blandat med ett virrvarr av funderingar inför mina tre slides och det begynnande arbetet i Unikum. Ett enda mishmash kan man tycka, men samtidigt jättespännande att blicka framåt inför en helt ny arbetssituation.

Denna vecka har jag börjat få en första struktur för hur den närmaste tiden av terminen ska se ut. I tisdags satt jag med en biträdande och en skolass och felsökte problem i lärplattformen så vi kunde åtgärda det inför terminsstarten på måndag. Nu känns det äntligen som att jag har koll på läget och dessutom har en uppfattning om var det ofta brister i systemet. Det som blev än mera tydligt när vi satt med alla data som ska in i systemet, är att administrationen kommer förenklas av att jag under våren kommer lära mig schemaprogrammet och vi då inte behöver vara tre personer inblandade utan skolassen och jag kan sköta det själva. När nu all denna data med elevgrupper och schemapositioner finns på rätt plats i systemet, så kan vi äntligen börja använda systemet fullt ut med allt vad det innebär av frånvarohantering, kommunikation mellan elever och pedagoger och föräldrar samt bloggfunktioner och olika typer av digitala mötesplatser som plattformen erbjuder. Jag tror att detta kommer bli ett utmärkt verktyg för kommunikation och att pedagogerna uppskattar att att de bara behöver logga in på ett ställe varifrån som helst för att komma åt elever och undervisningsmaterial. Målet är att vi ska bygga skolans verksamhet i Vklass.

När det kommer till IKT-utvecklingen på skolan har jag insett att mina tre slides får bli strommen för ett inspirationsmaterial för mina kollegor. De flesta jobbar redan på något sätt med datorn i undervisningen, men behöver nya ideer för att komma framåt. Jag tror att slidesen kan utgöra en struktur för en idebank med verktyg och goda exempel. Jag får börja med egna exempel och sedan hoppas jag få låna andra av kollegor som gör bra saker med eleverna.

1 kommentar:

  1. Väntar med spänning på att se dina slides, låter som något jag kan kika på och låna....
    Ska bli kul att ses.

    SvaraRadera